چاپ
سدانی جديد از سرزمين چشم بادامي ها
تست فنی MVM530 ( چری A5 )
MVM 530 Test Drive


نوشته و عکس:مهندس البرزکرد

چاپ شده در مجله ماشین شماره ۳۳۶

مقدمه:

پس از معرفي و استقبال مناسب از كپي چيني دوو ماتيز(ام وي ام110)در بازار داخلي؛ شركت مديران خودرو كه از همكاري با كمپاني چري به عنوان بزرگترين و شناخته شده ترين خودروساز چين خرسند به نظر ميرسد تصميم به نفوذ به ديگر رده هاي بازار گرفته و امسال دو محصول جديد يعني چري A5 (سدان رده B) و تيگو (كراس اور كوچك شهري) را معرفي كرده است.

آشنايي با شركت چري

كمپاني چري در سال 1997 ميلادي تاسيس شد و از سال 1999 توليد اولين محصول خود را كه از پلتفرم سئات تولدو بهره مي گرفت آغاز كرد. روند رو به رشد اين شركت به خوبي ادامه يافت به گونه اي كه اولين صادر كننده خودرو از چين بوده ضمن آنكه در سال اخير به ركورد توليد 508 هزار دستگاه دست يافت. چري جهت تسريع در روند شكوفايي خود، در ساليان اخير با كمپاني هاي معتبر جهاني همكاري داشته و جهت طراحي محصولاتش از كمپاني هاي ايتاليايي برتونه و پينين فارينا، و در زمينه فني از لوتوس و بوش كمك مي گيرد. چري كه عنوان بيشترين حجم صادرات ساليانه خودروي چين را در اختيار دارد، توليد C.K.D محصولاتش را از سال 2003 و در كشور ايران (مديران خودرو) آغاز نمود و هم اكنون محصولاتش در كشورهاي مالزي، اندونزي، ايران، مصر، تركيه، روسيه و اروگوئه به توليد مي رسد.
اما سدان رده متوسط A5 كه از سال 2006 ميلادي توليد مي گردديكي از محصولات مهم و استراتژيك چري شناخته مي شود؛ چرا كه علاوه بر چين در كشورهاي تركيه، مصر، روسيه و به تازگي ايران مونتاژ مي شود؛ و مهم تر آنكه مدل ISG اين خودرو عنوان اولين خودري هيبريدي چيني را در اختيار دارد.از اواخر تابستان مونتاژ و تحويل چري A5 با نام داخلي ام وي ام 530 به خريداران آغاز شده و اين نوشتار برآيند اولين آزمايش رانندگي با اين خودرو است.

نماي ظاهري

در طراحي ظاهري اين خودرو به خوبي مي توان تاثيرپذيري طراحان چيني از مشاوره مراكز طراحي ايتاليايي را در بهبود و رعايت تناسبات طراحي، مشاهده كرد. چري A5 تلاش فراواني دارد كه يك چهره شيك اما ساده و عاري از هرگونه خطوط راديكال و احجام اغراق شده را ارائه كند.درنماي جلو؛ چراغ ها و جلوپنجره بزرگ آن جلب توجه مي كند اما فرم كلي مجموعه سپر و پنل جلو و حتي برجستگي طولي روي درب موتور كاملا محافظه كارانه طراحي شده و به همين دليل است كه جلوپنجره عريض و كروم آن به مركز ثقل طراحي جلو تبديل شده است.
در نماي جانبي نيز تركيب خطوط منظم، ورم گلگيرها و قوس ملايم منحني سقف، دنباله رو همان فلسفه چهره شيك اما ساده و هماهنگ است كه بخش مدرن آن فرم خاص طراحي درهاي عقب و ستون C آنست. البته سايز و قطر كوچك رينگ اسپرت در زيبايي جانبي آن تاثير منفي گذاشته است.
اما در نماي عقب، به نظر ميرسد طراحان با بي حوصلگي كامل خودرو را طراحي كرده اند چرا كه در اين بخش سادگي و محافظه كاري به اوج خود رسيده و شما با يك طرح فوق العاده ساده و البته قديمي مواجه هستيد. تركيب خطوط كاملا صاف و اتوكشيده با زواياي شارپ و احجام ساده؛ طراحي اين بخش را فاقد هرگونه هيجان و نوآوري ساخته به گونه اي كه يك خودروي ارزان قيمت و اقتصادي را تداعي ميكند.در اين ميان طرح فوق العاده ساده سپر و گرافيك ابتدايي چراغ هاي عقب اين موضوع را تشديد كرده كه مشخصا طراحي و فرم سپر عقب آن انتقاد آميز است. البته همين طراحي مكعب گونه منجر به ايجاد صندوق عقب حجيمي شده كه ارتفاع و لبه بارگيري آن نيز مناسب است.

فضاي داخلي
با باز كردن درب خودرو؛ تصويري كه از يك خودروي سدان با طرح ساده ظاهري از آسياي شرقي در ذهن داشتيد به چالش كشيده مي شود. در ابتدا پاركابي هاي با نشان چري و سپس رنگ بندي روشن و گرم مجموعه تريم داخلي توجه شما را جلب ميكند. ضمن آنكه رودري ها نيز با حفظ همين تركيب رنگ بندي؛ از مواد با كيفيت مناسبي انتخاب شده اند. داشبرد خودرو نسبت به نماي ظاهري آن تا حدودي مدرن تر بوده و چيدمان منظم اجزا به خصوص در بخش مياني و كنسول از جذابيت مناسب برخوردار است. از جمله موارد قابل توجه علاوه بر پاركابي و طرح رودري ها مي توان به دسته دنده كروم و طرح فرمان با پوشش چرم و مجهز به كليدهاي كنترل سيستم صوتي اشاره كرد. البته برخلاف نماي بيروني كه داراي لوگو و نام مديران خودرو بود؛ غربيلك خودرو به لوگوي چري آراسته است!
چيني ها در توجه به جزئيات طراحي نظير رعايت اصول ارگونومي هرچند پيشرفت محسوسي كردند اما هنوز كاملا مسلط نشده اند و به عنوان نمونه؛ مي توان به ارتفاع نامتناسب دسته دنده يا محل قرار گيري كليدهاي چراغ مه شكن اشاره كرد كه در بالاي بخش مياني داشبرد و در مكاني غير متعارف قرار دارند در حاليكه قاعدتا مانند بسياري از خودروها مي بايست بر روي اهرم راهنما قرار مي گرفت. نكته عجيب ديگر؛ حجم كم و زاويه تند جعبه داشبرد است. جنس كليدهاي سيستم تهويه مطبوع نيز چندان جالب نيست اما بدون ترديد عجيب ترين نكته منفي در خوانايي صفحه نمايشگر سيستم تهويه مطبوع آنست كه در نور خورشيد به هيچ وجه خوانا نبود و مي بايست حتما در سايه يا تاريكي به مطالعه اطلاعات آن بپردازيد! جنس و كيفيت پوشش صندلي ها نيز نامطلوب بوده و لذا مالك خودرو اقدام به پوشاندن آن با روكش صندلي نموده كه همخواني رنگ آن با مجموعه تريم داخلي جذابيت كابين را بيشتر كرده بود. البته گفته ميشود در سري جديد توليدات، كيفيت پوشش صندلي ها بهبود يافته است. فضاي كابين در هر دو رديف جادار بوده و به همراهي صندوق عقب حجيم آن؛ براي يك مسافرت خانوادگي مناسب است.

تجهيزات رفاهي و ايمني

همانگونه كه از خودروسازان آسياي شرقي انتظار ميرود ام وي ام 530 نيز از نظر تجهيزات و امكانات رفاهي هيچ كمبودي نداشته و با ارائه شيشه ها و آيينه هاي برقي، فرمان هيدروليك، پوشش چرم غربيلك فرمان، قفل مركزي با ريموت كنترل، سيستم ضدسرقت (ايموبلايز)، تهويه مطبوع اتوماتيك، كامپيوتر سفري، سانروف دو حالته برقي، سيستم پخش صوت MP3 داراي پورت USB و كليدهاي كنترل روي فرمان، تنظيم شدت نور زمينه نشانگرهاي جلو، سنسور فاصله سنج عقب و با تجهيز به دو اربگ، ديسك ترمز براي هر چهار چرخ و سيستم ترمز EBD به همراه سامانه ضدقفل ABS ؛ نه تنها در مواجهه با رقباي هم قيمت (١٨ الي ٢٤ ميليون تومان) بلكه حتي در مقابل اكثر خودروهاي يك رده بالاتر از خود (رده ٢٤ الي ٣٠ ميليون تومان) نيز كمبود خاصي احساس نمي كند كه مشخصا سانروف برقي و تهويه مطبوع اتوماتيك برگ برنده اين چيني مجهز در قياس با رقبا محسوب مي گردد.

مشخصات فني

چري A5 در بازارهاي مختلف با موتورهاي چهارسيلندر 1.6 ، 1.8 و 2 ليتري بنزيني و با گيربكس هاي 5 دنده دستي و 4 دنده اتوماتيك ارائه شده كه نمونه وطني آن از قويترين موتور بهره مي برد. با باز كردن در موتور ام وي ام 530؛ مجموعه موتور و متعلقات فني را به صورت منظم و بدون شلوغي مشاهده مي كنيد.
موتور 2 ليتري با آرايش خطي و 16 سوپاپ آن كه طبق ادعاي چري استاندارد يورو3 را پاس ميكند به صورت عرضي نصب شده و توانايي توليد حداكثر 139 اسب بخار در 5750 rpm و حداكثر گشتاور 182 نيوتن متر در 4500 rpm دارد كه از طريق گيربكس 5 دنده دستي به چرخ هاي جلو منتقل مي گردد. سيستم تعليق در جلو مك فرسون مجهز به ميله ضدلغزش بوده و جالب آنكه تعليق محور عقب آن مولتي لينك مي باشد. وزن اين خودرو با توصيفات فوق 1290 كيلوگرم مي باشد.

آزمايش رانندگي

تا اين مرحله از ارزيابي؛ ام وي ام 530 برخلاف پيش زمينه قبلي بازار در خصوص خودروهاي چيني خودنمايي كرده و توانسته به خوبي توانايي خود را به رخ رقبا بكشاند. اما آيا اين خودرو تنها در حالت سكون جذابيت داشته يا حين حركت نيز جذاب خواهد ماند؟! با استارت پيشرانه؛ صداي موتور كمي به كابين نفوذ پيدا ميكند كه در نمونه مورد آزمايش به دليل كاركرد پايين و انجام نشدن سرويس اوليه، صداي پيشرانه كمي خشن به نظر ميرسيد كه قاعدتا با تنظيم موتور و تعويض روغن؛ بهبود پيدا مي كند. اولين نكته مثبت؛ زمان جازدن و تعويض دنده ها رخ ميدهد چرا كه اين خودرو از پدال كلاچ سبك و تعويض دنده هاي نرم برخوردار است و نيازي به كلنجار رفتن با دنده ها و پدال كلاچ نمي باشد. نكته دوم در ميزان تسلط راننده به ابعاد خودروست زيرا طرح ساده و زواياي شارپ آن باعث شده به سرعت ابعاد خودرو دستتان بيايد و نقطه كور براي راننده وجود ندارد ضمن آنكه آيينه هاي جانبي نيز ميدان ديد مناسبي را پوشش مي دهند. نكته سوم، نفوذ كم صدا از محيط بيرون به داخل خودرو مي باشد و حين حركت كابين ساكت و ايزوله اي دارد.
پيشرانه 2 ليتري چري به خوبي دور مي گيرد و با توجه به توان مطلوب موتور و وزن مناسب خودرو، كشش و شتاب قابل قبولي دارد ضمن آنكه به لطف گشتاور مناسب پيشرانه، شتاب ثانويه آن نيز راضي كننده است اما مشخص شد نبايد از اين خودرو انتظار هندلينگ هيجان انگيز و اسپرت داشته باشيد چرا كه اولا موقعيت و ارتفاع دسته دنده چندان مناسب و اصطلاحا خوش دست نيست، ثانيا منحني شتاب گيري خودرو در زمان تعويض دنده ها افت مي كند. ضمنا واضح است كه تيم طراحي چري در اين خودرو بر راحتي و نرمي خودرو تمركز داشته لذا رفتار سيستم تعليق آن كه با همكاري كمپاني لوتوس انگلستان طراحي شده كاملا نرم و روان بوده و توانايي جذب مطلوب ضربات حاصل از عبور از دست اندازها و ناهمواري هاي جاده را دارد اما در عوض همين نرمي بيش از حد در زمان مانورها يا حركات مارپيچي به نقطه ضعف آن تبديل ميگردد. البته سبكي بخش عقب خودرو و سايز نامطلوب رينگ و لاستيك نيز مزيد بر علت است. نكته جالب ديگر در خصوص اين خودرو افت آرام و با طمانينه دور موتور زمان برداشتن از پدال گاز است. مجموعه اين توصيفات نشانگر آنست كه ام وي ام530 يك خودروي خانوادگي است كه با قدرت مطلوب پيشرانه اش شما را در سبقت گيري ها يا عبور از مسيرهاي كوهستاني راضي نگه ميدارد اما نبايد از آن انتظار يك رانندگي پرهيجان و اسپرت را داشته باشيد. لذا نگارنده با توجه به طبيعت آرام و خونسرد اين خودرو و البته توان و كشش مناسب پيشرانه اش به سازنده داخلي پيشنهاد مي كند آنرا با گيربكس اتوماتيك نيز عرضه كند كه بي شك در افزايش استقبال خانواده ها موثر خواهد بود.

خدمات پس از فروش

مالك خودرو كه جزء اولين خريداران ام وي ام 530 بوده در ابتدا با تعدادي ايرادات فني مواجه شده كه تمامي آنها در مراجعه به نمايندگي برطرف شده است. گستردگي شبكه خدمات پس از فروش مديران خودرو اگرچه ايده آل نيست اما نسبت به ديگر خودروسازان و واردكنندگان؛ در رتبه متوسط قرار ميگيرد. در خصوص قيمت لوازم يدكي نيز با توجه به چيني بودن خودرو؛ بعيد به نظر ميرسد تامين قطعات آن به نسبت ديگر رقبا هزينه زيادي به همراه داشته باشد.

جمع بندي

ام وي ام 530 با حدود قيمت 20 ميليون تومان؛ در ميانه رده سدان هاي متوسط 18 الي 24 ميليون توماني قرار گرفته و در حال حاضر با دو رقيب مستقيم يعني هيوندا ورنا و پژو پارسELX و دو رقيب گران تر و بزرگتر اما همكلاس يعني هيوندا آوانته و رنو مگان 1600 مواجه است كه غير از قدمت و خوشنامي برند سازنده در ديگر زمينه ها كم و كاستي خاصي ندارد؛ ضمن آنكه از نظر تجهيزات رفاهي كاملا از آنها برتر است. ام وي ام 530 مجموعه اي است از طراحي ساده و تا حدودي شيك(غير از نماي عقب)، كابين جادار و خوش تركيب، تجهيزات و امكانات رفاهي كامل، پيشرانه قوي اما خونسرد، و سواري نرم و روان. چري در اين مدل تلاش فراواني داشته تا خود را يك سدان نيمه لوكس جذاب و كارامد نشان دهد و بايستي پذيرفت تا حد زيادي نيز موفق عمل كرده و لذا با اين توصيفات مي تواند گزينه اي مطلوب براي خانواده ها و افرادي باشد كه به دنبال يك خودروي جديد و مجهز بوده و به نام و قدمت سازنده نيز چندان حساسيت به خرج نمي دهند. البته با توجه به سابقه نامطلوب خودروهاي قديمي تر چيني كه به بازار ايران راه يافته اند؛ اميد است كيفيت قطعات و دقت مونتاژ اين خودرو قابل قبول بوده و در دراز مدت دچار مشكلاتي همچون سر و صداي كابين يا خرابي هاي متعدد فني نشود. ميزان استهلاك خودروي جديد فاكتوري است كه در بدو ورود خودرو نميتوان آنرا ارزيابي كرد و تنها گذر زمان مي تواند شدت آنرا نمايان سازد. البته استقبال نسبتا مناسب از اين خودرو در بازارهايي كه طي چهار سال اخير در آنها حاضر بوده، ما را فعلا نسبت به كيفيت قابل قبول آن خوشبين نگه ميدارد. در انتها از جناب آقاي نيك روش كه خودروي خود را جهت اين آزمايش معرفي نمودند؛ سپاسگزاري مي شود.

مشخصات فنیMVM530

کلاس خودرو: سدان خانوادگی کوچک
گیربکس : 5 دنده دستی
محور محرک : دیفرانسیل جلو
تعداد و آرایش سیلند / سوپاپ : 4خطی / 16
حجم موتور (سی سی) : 1971
قدرت ( اسب بخار / دور در دقیقه ) : 139/5750
گشتاور ( نیوتن متر / دور در دقیقه ) : 182/4500
توان وزنی مخصوص ( اسب بخار بر تن ) : 108
توان خروجی مخصوص ( اسب بخار بر لیتر ) : 71
حد اکثر سرعت ( کیلومتر بر ساعت ) : 185
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت ( ثانیه ) : 13
طول/عرض/ارتفاع ( میلیمتر ) : 1483/1750/4552
فاصله دو چرخ جلو/دو محور ( میلیمتر ) : 2600/1505
وزن خالص ( کیلو گرم ) : 1290
مشخصات تایر : 195/55 - R15
مصرف شهری ( لیتر در 100 کیلومتر ) : ----
مصرف جاده ای ( لیتر در 100 کیلومتر ) : ----
مصرف ترکیبی ( لیتر در 100 کیلومتر ) : 6.8
استاندارد آلایندگی : یورو 3
حجم مخزن سوخت ( لیتر ) : 52


امکانات ایمنی و رفاهی :

کیسه هوا : راننده و سرنشین جلو مجموعا 2 عدد
سیستم های ترمز و پایداری : جلو دیسکی و عقب کاسه ای / ABS - EBD
سیستم های ایمنی : ایموبلایزر - قفل مرکزی با ریموت
سیستم های فرمان و هدایت : فرمان دارای قدرت کمکی هیدرولیکی - کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
سیستم تهویه مطبوع : کنترل دستی
سیستم صوتی،تصویری و مولتی مدیا : سیستم پخش MP3 با پورت USB مجهز به 4 بلندگوی استریو
سیستم صندلی : تنظیم برقی - صندلی عقب تاشو
سیستم های آینه ها و شیشه ها : تنظیم برقی آیینه ها - شیشه بالابر جلو و عقب برقی - سانروف برقی
سیستم روشنایی : مه شکن جلو و عقب - تنظیم برقی چراغ های جلو
سایر امکانات : سنسور دنده عقب
گارانتی : 18 ماه یا 36000 کیلومتر



آدرس صفحه برای لینک دادن:      http://www.gfactor.org/TestShow.aspx?TID=130